محیط زیست و گاز رادن
(1) رادن چیست ؟
محققان در سالهای اخیر به یک منبع طبیعی تابش پی برده اند که گاز"رادن"نامیده
می شود . گازی است بی مزه -بی بو -نامرئی و 7.5 برابر سنگین تر از هوا
"کمیته علمی ملل متحد بر روی آثار تابش های اتمی"
(UNSCEAR)امروزه بر این عقیده است که رادن و اولادش که در اثر تجزیه های بعدی به دست
می آیند معمولا " حدود سه چهارم دوز موثر سالیانه ای را که این انسان خاکی از منابع
زمینی جذب می کند و یا در حدود نصف کل دوزی را که از مجموع منابع طبیعی عاید انسان
می شود تشکیل می دهند . قسمت اعظم دوز دریافتی از طریق تنفس این رادیونوکلییدها خصوصا"
در محیطهای بسته حاصل می شود .
رادن در حقیقت از دو راه عمده ایجاد می شود : یکی رادن -222 که یک رادیونوکلیید است و
از تجزیه اورانیوم-238 به دست می آید و دیگری رادن-220 که در اثر تجزیه پی در پی توریوم-232
عاید می شود .
تابش طبیعی و رادن
به نظر می رسد که رادن -222 حدود 20 مرتبه مهمتر از رادن-220 است، ولی
برای سهولت، هر دو آنها به صورت گاز رادن مورد بحث قرار می گیرند .
ضمننا" قابل ذکر است که دزهای دریافتی انسان بیشتر به اولاد رادن تعلق دارند ،
تا به خود گاز رادن .
گاز رادن از منافذ سطح زمین به خارج تراوش می کند و مقدار این نفوذ در نقاط
مختلف، متفاوت است . شاید اغراق آمیز باشد اگر بگوییم که مردم بیشتر به وسیله
رادن محیطهای بسته در معرض تابش قرار می گیرند ! دراغلب محیطهای معتدل
دنیا ، تراکم رادن در محیطهای بسته به طور متوسط 8 برابر محیطهای خارج است .
در مناطق گرم به علت آنکه اغلب درب اطاقها و منازل باز است ، اختلاف محسوسی
در تراکم رادن درونی و بیرونی دیده نمی شود .
تراکم رادن در هوای بستهً ساختمانهای مجاورهم و فضاهای محدود ، بسیار بالا
است . یکبار که این گاز وارد فضای بسته شود به سمت کف اطاقها و ساختمانها
حرکت می کند و زمانیکه از سنگ فرشها و دیواره های درونی اطاق می خواهد
به خارج تراوش شود ، دیگر به سختی خارج می گردد . لذا تراز اکتیویتهً بالایی
را موجب می شود و این تراز تقریباَ پایدار می ماند ، به خصوص زمانیکه ساختمان
برروی زمینهای رادیواکتیو بنا شده باشد و چنانچه عایق بندی محکمی هم در ساختمان
منظور شده باشد ، راههای فرار گاز بسته تر می شوند .
عموماً در تمام منازلی که تحت آزمایش قرار گرفته اند ، غلظت تراکم رادن بسیار
بالا و یکسان بوده است .
(2) مواد ساختمانی
معمولی ترین موادساختمانی مانند : چوب ، آجر و سیمان ، رادن نسبتاَ کمی را
پس می دهند . «گرانیت» که یک سنگ خاراست ، پرتوزایی بیشتری دارد که به
عنوان مثال : در اتحاد جماهیر شوروی و آلمان شرقی به کار می رود . ساکنان
اینگونه خانه ها از بعضی از موادی که توسط ساختمان سازها در آنها به کار می روند ،
ناراضی اند .
«
شیل زاجی» که متورق است ، برای ساختمان سیمان در سوئد به کار می رفت که بعدهامتوجه شدند که این سنگ رس ، پرتوزایی بالایی دارد و لذا مصرف آن قطع گردید .
«
گدازه آتشفشانی سیلیکات کلسیم» ، که بسیار رادیواکتیو است و از آن سنگ معدنفسفات ، به صورت یک محصول جانبی به دست می آید ، برای ساختن کانکریت و سایر
مواد ساختمانی در امریکای شمالی به کار می رفت و بعدها در ساختمان منازل فلوریدا و
کانادا نیز مورد استفاده قرار گرفت .
سنگ گچ فسفری«فسفوژیپسوم»که یک محصول جانبی دیگر سنگ معدن فسفات است به
Plaster board مقدار معتنابهی در سنگهای ساختمانیسیستمهای مجزاکننده و سیمان به کار می رفت . قیمت آن از قیمت گچهای معمولی کمتر بود
و لذا مورد استقبال ساختمان سازها قرار گرفت ، زیرا خود محصولی زباله ای بود و منابع
طبیعی را در خود حفظ می کرد و ضمنناَ گردوغبار کمتری داشت .
از محصولات زباله ای رادیواکتیو بالای دیگری که در ساختمانها مورد استفاده قرار گرفتند ،
می توان از آجرجوش قرمز حاصل از آلومینیوم و تفالهً نرده سازی آهن کاری ،غبارخاکستر
حاصل از سوختن زغال سنگ نام برد . حتی زباله های حاصل از معدن کاری اورانیوم نیز به
مصرف رسید !
حکومتهای ملی استفاده از این مواد را متوقف ساختند و تدابیری بهداشتی جهت پرتوگیری
کمتر برای ساکنین آن محلها در نظر گرفتند .
(3) زمین کف ساختمانها
علی رغم نگرانیهای مربوط به مصالح ساختمانی ، زمین زیرخانه ها نیز چشمه های
اصلی رادن است . در بعضی شرایط ، خانه ها را در جاهایی ساخته اند که زمانی
پسمانده های رادیواکتیو بوده اند ، نظیر : پسمانده های معادن اورانیوم در کلرادو ،
شیل زاجی در سوئد ، دنباله های کارخانه ای رادیوم در استرالیا و زمینهای معادن
فسفات در فلوریدا . ولی قسمت عمدهً این تابش از کف زمین حاصل می شود .
ضخامت کف ساختمانها می تواند مقدار گاز رادنی را که عملاَ از زمین بالا رفته و در
طبقات متراکم می شود تعیین کند .
مطالعه خانه هایی که در فلوریدا روی اراضی فسفات دار ساخته شده اند ، این موضوع را
توضیح داد و نیز در شیکاگو ، خانه هایی که بر روی زمین ساخته شده و سر به فلک کشیده
بودند ، نسبت به هوای آزاد ، صد مرتبه تراکم بیشتر داشتند .
به همین علت می توان تراز رادن را با مهر و موم کردن کف ساختمان و دیوارها تقلیل داد .
هنوز آزمایشهایی در جریان است ، ولی نویدهای حیات بخشی ظاهر شده است . کاربرد تهویه های
قوی که هوا را به سرعت عوض کند مقدار رادن کف را به مقدار معتنابهی کاهش می دهد . ضمنناَ
پوشاندن دیوارها با مواد پلاستیک ، نظیر پلی آمید ، پلی وینیل کلراید ، پلی اتیلن و رنگهای اپوکسی
یا اضافه کردن سه پوشش رنگ روغنی می تواند تراکم رادن را بسیار کاهش دهد ، حتی پوشش کاغذ
دیواری می تواند تا 30 درصد این تراز را کاهش دهد .
(4) آب
آب و گازهای طبیعی نیز به مقدار زیادی منابع تهیهً رادن به شمار می روند . معمولاَ
مقدار رادن در آب خیلی خیلی کم است ، ولی اگر آب را از چاه عمیق به دست آوریم ،
تراکم بالایی از رادن دارد . آبهای معمولی که به صرف شرب می رسند ، غلظت اکتیویتهً
بسیار کمی معادل 100 میلیون بکرل درمترمکعب دارند ، که تقریباَ هیچ است .
شاید مصرف آب محتوی رادن به طور عادی مسئله مهمی نباشد ، حتی اگر تراز اکتیویتهً
آن بالا باشد . عموماَ مردم آن را به صورت نوشابه یا غذا و چای و قهوه مصرف می کنند .
جوشاندن آب و پختن غذا با آن ، رادن بیشتری را آزاد می کند و لذا عمدهً برداشت رادن در
آب سرد است ، که آن هم به سرعت از بدن دفع می شود .
مردم بیشتر وقتی تحت تاًثیر رادن قرار می گیرند که حمام می کنند . بررسی خانواده های
فنلاندی نشان داد که در حمام ، تراکم رادن سه مرتبه بیشتر از آشپزخانه و 40 مرتبه
بیشتر از اطاق خواب است . در همین اوقات یک مطالعه در کانادا نشان داد که مقدار رادن
و اولادش درهوای حمام درظرف 7 دقیقه دوش آب گرم بالا می رود ، ولی یک ساعت و
نیم بعد به همان تراز نخستین برمی گردد ( اگرشیربسته شده باشد ).
رادن نیز بدون «گازهای طبیعی» واردمی شود . مراحل پردازش و ذخیرهً گازهای
طبیعی حاصل از چاههای نفت و یا گاز ، قسمت زیادی از آنها را قبل از مصرف
حذف می کند ، ولی اگر گاز در یک کوره یا بخاری بدون منفذ باشد ، غلظت گاز رادن
در منازل ممکن است به طور چشمگیری افزایش یابد ، اگر وسایل گازسوز لوله یا
منفذی به خارج خانه داشته باشد ، این افزایش قابل اغماض است .
قسمت اعظم گاز رادن هنگام پردازش گاز طبیعی و تبدیل به نفت گاز مایع ، که یک
محصول ثانوی است ، از بین می رود . ولی گاز طبیعی 10 تا 100 برابر ، تابش
L.p.G
بیشتری در منازل برپایه سوخت سنتی نسبت به پرتوزایی( نفت گاز مایع ) ایجاد می کند ، زیرا قسمت خیلی زیادتری می سوزد .
ذخیره و نگاهداری مواد سوختنی تراکم گاز رادن را به مقدار زیادی بالا می برد .
خانه های عایق بندی شده و بدون منفذ ، تهویه را کاهش می دهند . این کار از یک
سو حرارت را ذخیره می کند ، ولی از سوی دیگر گاز رادن را متراکم می سازد .
عدهً بیشماری از مردم در خانه های خود تحت تابش زیاد قرار می گیرند .
دز معادل موًثر کلی ای که تابش رادن و اولادش سبب می شود برابر یک میلی
سیورت در سال است ، که این مقدار تقریباَ نصف دز تمام منابع طبیعی است .
منابع رادن زای دیگر
زغال سنگ ، مانند بیشتر مواد طبیعی ، دارای نشانه هایی از رادیونوکلیید
است . سوخت آنها این عنصر را آزاد می کند و به محیط زیست مردمی که در
سطح زمین زندگی می کنند آسیب می رساند . گرچه غلظت رادن از شکافی تا
شکاف دیگر تا 100 برابر تغییر می کند ، ولی همیشه زغال سنگ بیشتر مقدار
رادیواکتیویته کمتری در پوستهً زمین عرضه می کند . وقتی زغال سنگ می سوزد ،
تمام مواد معدنی اش به خاکستر تبدیل می شود و همه مواد رادیواکتیوش در خاکستر
جمع می شود . قسمت سنگین تر خاکستر به ته نیروگاهها و پرده های سوخت می روند
و خاکسترهای سبک تر به وسیلهً دودکش وارد فضای باز می شوند . آن مقدار که وارد
فضا می شود ، به درجهً صافی ها و دستگاههای ضد گردوغبار بستگی دارند . ابرهای
حاصل از خروجی دودکشها مردم را در معرض تابش قرار می دهند و غبار موجود ،
روی زمین و درختان می نشیند و مناطق را آلوده می کند .
درست است که در منازل برای پختن غذا و یا ایجاد حرارت مطلوب ، زغال سنگ
کمتری مصرف می شود ، ولی قسمت اعظم خاکستر فرار می کند . لذا اجاق ها
و بخاری های در جهان ، ممکن است به اندازهً نیروگاهها ، خاکستر به اتمسفر بفرستند .
برخلاف نیروگاهها ، دودکش منازل کوتاه هستند و در قلب شهر و جامعه قرار دارند ،
لذا ته نشست این مواد بیشتر به مردم آسیب می رساند .
انرژی زمین - گرمائی یکی دیگر از منابع ازدیاد تابش است . بسیاری از کشورها ،
بخارات متصاعده و آبهای گرم دون زمین را که از حفره های معینی خارج می شوند ،
جمع آوری می کنند تا از آنها ، در ایجاد انرژی الکتریکی استفاده کنند و یا ساختمانها
را گرم کنند .
بیشتر سنگ معدنهای فسفات در قسمت اکتشاف شامل غلظت بالایی از اورانیوم هستند .
رادن ضمن معدن کاری و پردازش سنگ معدن خارج می شود و اکتیو است و غذا و گیاه
را آلوده می کند . این آلودگی نسبتاَ کم است ، ولی اگر کود به کار رفته به صورت مایع
تهیه شود ، و فرآورده به صورت فسفات برای تغذیهً حیوانات به کار رود آلودگی خیلی زیاد
می شود . این گونه مواد در برنامهً روزانهً غذایی گاو و گوسفند به صورت غذای کمکی به
کار می رود ، و لذا تراز رادیوم را در شیر آنها بالا می برد .
سالهاست که در ساختمانهای شهرهای بزرگ ایران سنگ به کار گرفته می شود . سنگ
تراورتن ، سنگ ریز ، مرمرین - رنگین ها ، و... مصالح ساختمانی موردنظر ، تحت هر
شرایطی باید کنترل شوند . نظر مسئوولان وزارت معادن و فلزات و سایر ارگانها را بدین
نکته جلب می کنیم ، که اگر قرار باشد ما همچون کشورهای مذکور ، بدون درنظر گرفتن
نکات فوق الذکر اقدام به استخراج سنگها و استفادهً بی رویه از آنها بکنیم ، شاید روزی
به سرنوشت کشورهای دانمارک ، سوئد و امریکا دچار شویم .
مسئلهً استفادهً صحیح از معادن سنگ و مرمر است نه مانع شدن از مصرف آنها .
در نقاط مختلف ایران مثل : انارک یزد ، سهند و سبلان ، چغارد ، ساغند ، بندرعباس ،
بندرلنگه رگه های البرز ، سنگهای رادیو اکتیویته موجود است . ممکن است روزی
به این فکر بیفتیم که خیلی دیر شده باشد !
خوشبختانه اخیراًََ قسمت تحقیقات استانداردهای معاونت حفاظت و ایمنی سازمان انرژی
اتمی ایران به این مهم ، توجه نموده و قرار است که سنگهای معادن ایران خواه برای
مصرف داخلی و خواه برای فروش به کشورهای خارج ، اول در محل و بعد نمونه ها در
آزمایشگاه ارزیابی شوند ، سپس مورد استفاده قرار بگیرند .
محقق : دکتر احمد نخلی
گردآورنده : ( ن . ت )
به نام خدا